Futurist Tim Selders is te boeken voor een lezing over ‘Toekomstscenario’s in het onderwijs’. Hierin legt hij uit hoe het fenomeen anti-fragiliteit onderwijsorganisaties kan helpen om beter in te spelen op verandering of er zelfs beter van te worden. Verandering omarmen is namelijk meer dan ooit nodig in een sector die hecht aan het vertrouwde en hierdoor veel onderwijskansen laat liggen.
Met een gedachtenprikkelend betoog inspireert de futurist zijn publiek om met een vrije geest te kijken naar onder meer de volgende complexe uitdagingen:
Vele van de genoemde uitdagingen zijn het gevolg van een gebrek aan begrip voor wat docenten en leerlingen beweegt, van uiteenlopende belangen en van tegenstrijdige en continu veranderende waarheden. Een traditionele analytische benadering is niet langer toereikend voor het oplossen van dit multifactoriële probleem.
Hiervoor nodig zijn speciale vaardigheden zoals omdenken, inleven, verbeelden en experimenteren. Onlosmakelijk hiermee verbonden zijn verscheidene innovatieprocessen en -tools, waaronder Business Model Canvas, Agile en Lean Development, Design Thinking, Holacracy, etc.
Deze vaardigheden helpen een onderwijsorganisatie om verschillende toekomstscenario’s te onderscheiden en hierop in te spelen met effectieve innovatiemaatregelen.
Tijdens zijn maatwerk lezing over ‘Toekomstscenario’s in het onderwijs’ legt Tim organisaties die hem inhuren als spreker meerdere van de opgesomde vaardigheden en tools voor. Maar ook toont de futurist op boeiende wijze aan hoe een vrije geest met verbeeldingskracht de eerste voorwaarde is om deze tools en vaardigheden effectief te kunnen benutten.
Met decennialange ervaring als innovatiespecialist weet Tim als geen ander hoe doeltreffend toekomstdenken kan zijn binnen een organisatie. Hij heeft geholpen om tal van grote bedrijven toekomstbestendig te maken en kent vanuit deze achtergrond ook de praktijk van het oplossen van innovatievraagstukken – in tegenstelling tot vele andere futuristen – als geen ander.
De door Tim voorgelegde methoden helpen in het onderwijs onder andere om uitdagingen af te bakenen, betrokken gebruikers beter te begrijpen, constant verbeteringen aan te brengen, uiteenlopende betrokken partijen te laten deelnemen en mogelijke oplossingen zichtbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
De unieke mix van specificiteit en implementatiekennis maakt deze lezing over ‘Toekomstscenario’s in het onderwijs’ de moeite waard voor elke onderwijsorganisatie die effectiever in wil spelen op hedendaagse veranderingen.
De veelgevraagde spreker demonstreert op toegankelijke wijze hoe je met je organisatie grip kan krijgen op de toekomst. Opdrachtgevers zijn enthousiast over de lezing en beschrijven deze als een inspirerende en waardevolle toevoeging aan hun congres of seminar. Graag bespreekt Tim vooraf de wensen en ontwikkelt hij op basis hiervan een maatwerk presentatie voor de organisatie.
Lezing over Toekomstscenario’s in het onderwijs boeken
Meer weten over de mogelijkheden voor een gedachtenprikkelende lezing over ‘Toekomstscenario’s in het onderwijs’? Neem vrijblijvend contact op voor aanvullende informatie of om futurist Tim Selders te boeken als spreker.
Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen